Help jezelf al vooruit met ons Tips & Tricks.

Heb je een zelf een tip? Stuur ze ons gerust op via info@emsbikes.be.

Onderhoud van de fiets

Een fiets reinigen met een hogedrukreiniger is heel makkelijk maar heel slecht voor de fiets. De onderdelen van de fiets, waaronder zeker de draaiende onderdelen zoals trapas, wiellagers, enz zijn voldoende afgedicht tegen regenweer en opspattend water. Maar bij een hogedrukreiniger is de druk op het water zo hoog dat het water, samen met vuil door de afdichtingen wordt gespoten en daardoor bij de onderdelen komt die onder normale omstandigheden beschermd zijn. Gevolg is een zeer snelle slijtage van sommige onderdelen waaronder vooral trapas, wiellagers, balhoofdlagers. Maar ook onderdelen zoals een achterversnelling of voorversnelling, remhoeven en schakelaars kunnen stuk gaan of sneller slijten door het gebruik van hogedrukreinigers. Het enige onderdeel dat je gerust met een hogedruk mag kuisen zijn de buitenbanden. Dat is soms wel handig na een toertocht met de MTB.

Defecten of aanpassingen aan de fiets

Indien u van plan bent naar de bergen te trekken, informeert u best even of de versnelling van uw fiets daarop voorzien is. We krijgen dikwijls de vraag of het haalbaar is om een groep aan te passen naar een triple groep. Dat is mogelijk maar vrij duur. Hiervoor moeten het trapstel, de voorversnelling, de achterversnelling en linkse schakelaar vervangen worden, wat een vrij dure onderneming is. Een fiets ombouwen naar een compact is een veel voordeligere oplossing. Dan hoeft enkel het trapstel en in enkele gevallen ook de achterversnelling aangepast te worden.

Indien u een schakelaar heeft die niet meer werkt breng je de best fiets zo snel mogelijk binnen. Probeer in geen geval zelf de schakelaar te herstellen, want indien er aan de schakelaar gevezen is vervalt al de garantie hierop. De schakelaars zijn vrij complex en kunnen enkel hersteld worden door Shimano of Campagnolo. Wij zullen er een vervangschakelaar van ons opzetten zodat je kan blijven fietsen, maar probeer in geen geval zelf te sleutelen aan de schakelaar. Het kan een hoop geld kosten voor iets wat misschien in garantie kan geregeld worden.

Racefietsen durven soms kraken als je recht op de pedalen staat, vooral bij carbon frames wordt dat gekraak geaccentueerd door de monocoque constructie. In de meeste gevallen is het gekraak of getik heel onschuldig, zeer dikwijls is het omdat de snelspanner van het achterwiel niet stevig genoeg is aangetrokken waardoor het achterwiel bij krachtzetten wrijving krijgt in de achterpatten. De snelspanner een half toertje vaster trekken en wat vet tussen de wielas en de acherpatten van het frame kan dan al voldoende zijn. Indien dat geen oplossing biedt ben je best dat je eens een ander achterwiel in de fiets zet om te testen, zo kan je uitsluiten of het in het wiel of in het frame zit. Carbonpasta tussen zadelpen en frame kan ook een gekraak voorkomen. Maar het kan wel eens lang zoeken zijn voor je de oorzaak gevonden hebt. Controleer zeker ook even of je schoenplaatjes vast genoeg op je schoenen gevezen staan.

Elektrische Fiets

Er zijn speciale trekhaakimperialen om twee elektrische fietsen te vervoeren. Deze kunnen meer gewicht aan en zijn optioneel uitgerust met een oprijgoot om de fiets makkelijk op de drager te rijden. Indien u maar 1 elektrische fiets wil vervoeren mag dat gerust op een trekhaakimperiaal, maar plaats deze dan tegen de wagen. 1 elektrische fiets en 1 gewone fiets mag zolang het draaggewicht van de imperiaal niet overschreden wordt. Indien u dus van plan bent om een imperiaal te kopen, en je zou in de toekomst een elektrische fiets kopen ben je best dat je een imperiaal koopt die 2 elektrische fietsen kan vervoeren.

Indien u fietsen op de trekhaak vervoert moet u er wel rekening mee houden dat bij hevig regenweer de kracht van het water dat omhoogspat tegen de fiets door de turbulentie achter de wagen vergelijkbaar is met de kracht van 3 hogedrukreinigers. Je bent dus best dat je bij het vervoeren van de elektrische fiets op de drager een plastik zak over het bedieningspaneel trekt en over de contacten van de batterij. Dat is allemaal bestand tegen regenweer, maar niet onder hoge druk. De batterij kan je best in een doek wikkelen en in de koffer leggen, dit om ze te beschermen tegen schokken.

Kijk bij een verminderde actieradius altijd zeker eerst de bandenspanning na! Gemiddeld moeten banden van een elektrische fiets op 4,5 bar staan. Indien die te laag is kan dat resulteren in een verminderd rendement tot zelfs 40% ! Kies ook de juiste versnelling. Bij een verkeerde versnelling moet je zelf ook veel meer moeite doen, dus moet de motor ook meer moeite doen. Versnellingen staan niet zomaar op de elektrische fietsen. Bij sommige modellen, met krachtsensor op de ketting, kan een slappe ketting ook een oorzaak zijn van een hoger verbruik. Hou ook rekening met slijtage van de batterij, volgens de fabrikanten 10% per jaar, in de praktijk is dat minder. Indien deze tips niet helpen, wend u dan tot in de winkel voor meer info.

Zoals elke batterij is die van de elektrische fiets gevoelig aan zeer koude temperaturen. Tijdens de wintermaanden ben je best dat je de batterij uit de fiets neemt en op kamertemperatuur laat overwinteren. Als je enkele maanden niet met de fiets rijdt ben je best dat je de batterij maandelijks even aan de lader legt, zo hou je de spanning op de batterij hoog en hou je ze dus levendig. Fietsen die in de binnenshuis staan op minimum 10 a 12 graden hoeven geen extra aandacht. Van fietsen die buiten moeten overwinteren of in een tuinhuis of onder een afdak haal je best de batterij af. Leg ze binnen (eventueel aan de lader) en gebruik ze indien nodig. Er mag met de batterij gereden worden bij vriestemperaturen, maar hou rekening met een lager rendement, dus minder kilometers, dat verbetert terug als het warmer wordt!

Neen, met de nieuwe generatie batterijen van de huidige fietsen is dat niet meer nodig. Je mag bijladen als je daar nood aan hebt. Indien uw batterij nog half vol is en u heeft een grote trip gepland daags nadien, dan mag u gerust de batterij volledig laten opladen. Dit heeft geen invloed op de capaciteit of levensduur van de batterij.